Hoe leer ik schrijven? Met het Peg-To-Pen-concept!

17 juli 2020

Het Peg-to-Pen-concept is een vernieuwend concept dat helpt bij de ontwikkeling van de juiste pengrip. Deze producten zijn ontwikkeld in samenwerking met de National Handwriting Association. De NHA is een organisatie die zich tot doel stelt om alle kinderen een goed handschrift bij te brengen. Het concept volgt 6 stappen in de ontwikkeling van het leren schrijven

Hoe leer ik schrijven? Met het Peg-To-Pen-concept!

Stap 1: reuze insteekbord

De eerste stap binnen het 'Peg to Pen' principe. Voordat kinderen leren schrijven is het belangrijk dat ze een juiste pengreep aanleren. Hiervoor is in samenspraak met de NHA (National Handwriting Association) het Reuze insteekbord ontwikkeld.

Met de jumbo steekparels leren de kinderen spelenderwijs de juiste vingergrip. Voor hetvasthouden en het induwen van de pegs in het bord moeten kinderen hun kracht doseren. Dit oefent de juiste vinger- en handspieren en kinderen worden zich meer bewust van hun vingerhouding (pengreep).

Ze leren patronen leggen met de meegeleverde voorbeeldkaarten. Lijnen en vormen leiden tot letters en cijfers. Hierdoor wordt tevens de oog-handcoördinatie gestimuleerd. Ook het overnemen van links naar rechts is hierin een belangrijk element. De pegs zijn stapelbaar en kunnen daardoor als telmateriaal worden gebruikt. 

TIP: de patronen op het bord kunnen op papier worden nagetekend. Zeer geschikt voor oudere kinderen die nog steeds problemen hebben met een juiste pengreep. 

Stap 2: prikdraad

Je prik-tekent met de draden op het speciale prikbord. Eerst haal je de rijgdraad door de holle pen. Dan kan je, door met de pen in de zachte prikgaatjes van het bord te prikken de draad in het bord vastweven. Zo ontstaat een mooie tekening. Je kan opnieuw beginnen door simpelweg de rijgdraad uit het bord te trekken waarna je een nieuwe figuur kan maken.

 

Doel: oefening voor fijne motoriek, voorbereidend schrijven, ruimtelijk inzicht

Stap 3: het schrijfbord

Als de schrijfpatronen van stap 1 en stap 2 onder de knie zijn, gaat het kind naar stap 3, met behulp van krijt op het gelijnde krijtbord

 

Dit is een andere belangrijke stap in de richting van het leren schrijven, want niet alleen zorgt het krijt op het bord voor vitale zintuiglijke feedback van de vingers naar de hersenen, de krijtjes zijn ook in een driehoekige vorm ontworpen, om de juiste greep van het potlood en de pen te stimuleren.

Stap 4: driekantige viltstiften

Stap 4 maakt gebruik van markeerstiften op gestippeld papier en whiteboards. Deze overgang zorgt voor een verdere zintuiglijke ervaring voor de kinderen, omdat het gladde oppervlak van het whiteboard de pen gemakkelijk laat bewegen en de vloeibaarheid bevordert.

Binnen het ‘Peg to Pen’ principe wordt de voorkeur gegeven aan driekantige viltstiften. 

 

Tip: de A4 krijtbordjes zijn voorzien van voorgeprinte lijnen en is dubbelzijdig: whiteboard aan de ene kant en krijtbord aan de andere kant.

Stap 5: potlood en papier

Het potlood is de volgende stap in het leerproces van de beginnende schrijver wanneer hij/zij klaar is om verder te gaan naar het vastleggen van de patronen en vloeiende bewegingen op papier.

 

Het 9,6 mm driekantige potlood is geschikt voor het jongere kind en kan eerst worden gebruikt voor het kopiëren van de patronen op papier. Naarmate het kind meer controle, kan hij/zij zich verplaatsen naar een smaller potlood.

Stap 6: pen en papier

De laatste stap van 'Peg tot Pen' is de stap naar het gebruik van inkt, iets wat soms uitdagend kan zijn voor sommige kinderen. Om de stress van deze stap te verminderen, levert driekantige pen om het kind te ondersteunen bij het gebruik van inkt. 

 

Sommige kinderen zullen ook baat hebben aan een pen met ergonomische grip.



Zoeken
Categorieën